Pojęcie piramidy żywieniowej jest z pewnością znane każdemu. Ten schemat zdrowego żywienia, faktycznie mający kształt piramidy, zawiera wszystkie grupy składników odżywczych, których spożywanie jest niezbędne dla zdrowia.

Podstawę piramidy stanowią najważniejsze pokarmy, które należy spożywać na co dzień, a im wyżej, tym mniejsza zalecana częstotliwość przyjmowania danych grup żywności. Co ciekawe jednak, piramida ta nie zawsze wyglądała tak samo.

Zmienne zalecenia żywnościowe

Pierwsza piramida żywności opracowana została po II wojnie światowej, a ta, z której korzysta się obecnie, pochodzi z 2016 roku. Obie te piramidy znacząco się różnią i nie można się temu dziwić zważywszy na fakt, że w XXI wieku świadomość na temat zdrowia i zdrowego odżywiania jest znacznie większa, tak samo jak zakres dostępnych produktów żywnościowych. Co istotne, obecna piramida zdrowego żywieniowa zawiera także zalecenie dotyczące aktywność fizycznej (znajdujące się na najważniejszym stopniu, co wskazuje, że jest ona niezbędna dla zdrowia i powinna być elementem każdego dnia), przez co jej nazwa zmieniła się na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Co można w niej znaleźć?

Zdrowe odżywianie dla dorosłych i dzieci

Piramida żywieniowa to ogólne rekomendacje dotyczące zdrowego odżywiania, które można odnieść do dorosłych i dzieci. Oczywiście zapotrzebowanie na poszczególne składniki, takie jak witaminy czy pierwiastki, jest zmienne, zależne na przykład od wieku, stanu zdrowia czy sytuacji życiowej człowieka, jednak stosowanie się do tych ogólnych zaleceń w każdym przypadku da doskonałe skutki. Przede wszystkim bowiem piramida ta zawiera wyłącznie zdrowe pokarmy – nie znajdzie się w niej na przykład słodyczy, które figurowały na schemacie w jego początkowej wersji. Są to tylko produkty pełnoziarniste, białkowe, chude mięso, owoce i warzywa, zdrowe tłuszcze oraz wspomniana aktywności fizyczna.

Ważne jest przy tym nie tylko włączenie tych produktów do diety, a wręcz komponowanie posiłków wyłącznie na ich bazie, ale też spożywanie ich w określonych ilościach, co pozwala dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników w odpowiednich dawkach. Warto więc przyswoić sobie te zalecenia.

Co jeść i w jakich ilościach, by zachować zdrowie?

Podstawę zdrowego trybu życia stanowi aktywność fizyczna, której należy oddawać się codziennie, a podstawę zdrowego żywienia – owoce i warzywa, które także muszą być pozywane codziennie. Specjaliści zalecają, by spożywać je 5 razy dziennie, dodając do każdego posiłku. Kolejna grupa to produkty zbożowe, które także należy spożywać 5 razy dziennie, stawiając zwłaszcza na produkty pełnoziarniste, które są najbardziej wartościowe i zawierają duże ilości błonnika. Wyżej w piramidzie znajduje się nabiał, ważny zwłaszcza dla dzieci – do budowania mocnych kości i zębów, a potem – tłuszcze. Oczywiście zdrowe tłuszcze to nie pochodzenia zwierzęcego, jak smalec i masło, ale oleje roślinne i tłuszcze pochodzące z tłustych morskich ryb, będące cennym źródłem kwasów nienasyconych.

Tak skomponowane menu, według specjalistów, to klucz do zdrowia w każdym wieku.

  • U nas z owocami i warzywami to ciężki temat, mój syn za nimi nie przepada, ale staram się jakoś przemycać, np. warzywa w tostach, a owoce w koktajlach 😉