Kaszel u dziecka to zmora całej rodziny. Męczy dziecko, nas wprowadza w stan bezsilności i jest powodem ciężkich, niejednokrotnie nieprzespanych, nocy. Mając w domu 5-latka i roczniaka wypróbowałam już wiele sposobów na kaszel i chętnie podzielę się z wami tymi, które mnie nie zawodzą.

Jeśli choć raz Twoje dziecko miało kaszel, to dobrze wiesz jak trudna potrafi być walka z nim. Suchy czy mokry jest równie mocno uciążliwy. W dzień męczący kaszel uniemożliwia normalne funkcjonowanie. W nocy nie daje domownikom spać. Co robić aby jak najszybciej się go pozbyć? W jaki sposób łagodzić jego objawy? Zazwyczaj podczas wizyty u pediatry dostajemy te same zalecenia na kaszel u dziecka – syrop i inhalacje. Nie wiem jak u Was, ale w przypadku moich dzieci zazwyczaj to za mało. Poniżej znajdziecie 6 sprawdzonych sposobów, które wypróbowałam i które u nas działają rewelacyjnie.

Wietrzenie sypialni

Pokój pełen zapachów i ciężkiego powietrza to wróg dobrego snu. Staram się więc codziennie przed snem przewietrzyć całe mieszkanie. Jesienią i zimą kiedy sąsiedzi często wieczorem palą w piecach rezygnuję z wietrzenia sypialni i korzystam z oczyszczacza powietrza. Nikomu z nas nie byłoby przecież przyjemnie zasypiać i spać we wręcz śmierdzącym dymem pokoju.

Nawilżanie powietrza

Odpowiednie nawilżenie powietrza, szczególnie w miejscu gdzie śpimy, jest bardzo ważne. Optymalny poziom nawilżenia powietrza to 40-60%. W naszym domu utrzymujemy około 50%. Najwygodniejszy jest nawilżacz elektryczny. Jednak sprawdzą się też nawilżacze w formie pojemników na wodę nakładanych na kaloryfery lub rozwieszenie w pokoju mokrego ręcznika. Przy odpowiednim nawilżeniu powietrze dużo lepiej się oddycha.

Odpowiednia temperatura

Nie jest tajemnicą, że nagminnie przegrzewamy się w domach. Osobiście lubię w ciągu dnia mieć cały czas uchylone lub rozszczelnienie okna. W sezonie grzewczym zazwyczaj mamy minimalnie odkręcone ogrzewanie podłogowe. W ciepłe wiosenne i letnie noce okna pozostają otwarte również w nocy. Optymalna temperatura do snu to 17-19 stopni. Spróbujcie przykręcić ogrzewanie w pomieszczeniach lub rozszczelnić okna a już pierwszej nocy zobaczycie różnicę.

Nawodnienie organizmu

Woda jest nam potrzebna do życia. Odpowiednie nawodnienie organizmu poprawia jego funkcjonowanie i co bardzo ważne podczas kaszlu u dzieci minimalizuje wysychanie śluzówek. Podaję więc dzieciom chociaż 100-150 ml wody przed snem, czyli pół szklanki.

Inhalacje nie później niż 3 godziny przed snem

Nasz pediatra zawsze mi przypomina abym nie podawała dzieciom syropów wykrztuśnych i nie robiła inhalacji przed snem. Chłopcy mają więc ostatnie inhalacje nie później niż na 3 godziny przed snem.

Syropy na kaszel

Staram się zawsze mieć w domu dobry syrop na kaszel. Wypróbowałam już naprawdę wiele różnych syropów i w końcu znalazłam takie, które u moich chłopców sprawdzają się najlepiej. Ze względu na różnicę wieku podaję im różne syropy. Dodają je zawsze zgodnie z zaleceniami pediatry i wskazaniami producenta na opakowaniu. O zgrozo spotkałam się z takim podejściem w przypadku syropów (u innych mam), że więcej znaczy lepiej. To straszne!

Kiedy kaszel u chłopców nie jest tak uporczywy sięgam też po domowe syropy na kaszel jak syrop z cebuli czy syrop z młodych pędów sosny.

Jeśli macie inne sprawdzone sposoby na kaszel, piszcie.

Dużo zdrowia!