Dieta w ciąży opiera się na zasadach zdrowego żywienia. Jadłospis przyszłej matki powinien wspierać prawidłowy przebieg ciąży oraz dostarczać niezbędnych składników odżywczych. Czy słodycze i inne źródła cukrów mogą pojawiać się w Twoim menu, gdy spodziewasz się dziecka?


W ciąży rośnie zapotrzebowanie energetyczne, ale dopiero od drugiego trymestru, kiedy to powinnaś zjeść dodatkowy posiłek o wartości około 360 kcal. W trzecim trymestrze codzienny jadłospis powinien dostarczyć dodatkowo 475 kcal każdego dnia. Natomiast już od początku ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze, zatem jakość i skład posiłków ma ogromne znaczenie. Dodatkowe kalorie nie powinny pochodzić ze słodkich przekąsek, ale pełnowartościowych posiłków. Pamiętaj, że teraz powinnaś jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Co zatem ze słodyczami w ciąży?

Słodycze i słodkie przekąski w ciążowej diecie

Większość przyszłych mam ma ciążowe zachcianki. Bywa tak, że nie mogą oprzeć się słodkościom. Słodycze, poza tymże chwilowo poprawiają nastrój, nie dostarczają cennych wartości odżywczych. Są źródłem tzw. pustych kalorii. Jeśli zbyt często będziesz sięgać po słodycze, zmniejszysz apetyt na pełnowartościowy posiłek. Ponadto w składzie słodyczy często obecne są niezdrowe izomery trans kwasów tłuszczowych oraz cukier biały po różnymi postaciami (syrop glukozowo-fruktozowy, karmel, sacharoza). Cukier sprzyja nadmiernym przyrostom masy ciała, powstaniu cukrzycy ciążowej czy nawracającym zapaleniom pochwy (jest doskonałą pożywką dla bakterii!). Ponadto nadmiar cukru może przyczyniać się do powstania zaparć. W składzie słodyczy często obecne są słodziki – spotkasz je w produktach typu „light”. Słodziki to sztuczne substancje, które także nie powinny być spożywane przez kobiety w ciąży.

Co jest alternatywą dla słodyczy, gdy jesteś w ciąży?

Postaraj się zastępować słodycze i słodkie przekąski owocami świeżymi lub suszonymi oraz koktajlami mleczno-owocowymi. Owoce zawierają pewne ilości cukrów prostych, ale oprócz tego dostarczają także witamin i błonnika pokarmowego. Są więc lepszym wyborem, gdy jesteś w ciąży. Alternatywą dla słodyczy i ciast kupnych są wypieki domowe, do których należy użyć pełnoziarnistej mąki, nierafinowanego cukru i innych zalecanych zamienników. Świetnie sprawdzą się ciasteczka owsiane, domowy budyń lub sernik. Pamiętaj jednak, że i te słodkości powinnaś ograniczać.

  • Co ciekawe dla mnie „normalnie” (w stanie nie błogosławionym 😉 ) ulubionym słodyczem jest… mięcho… 😉 Nie przepadam za słodkim. Ale… co jeszcze ciekawsze – w pierwszej ciąży mogłabym jest słodkie tonami…. ech… ale to byłą walka 😉 za to w drugiej…. mam taki apetyt na mięso, że na mogłabym je je jeść na okrągło…

  • Ja na szczęście zwyczajnie nie lubię słodyczy i nawet w ciąży nie miałam na nie ochoty 🙂 Za to pochłaniałam kebaby 🙂

  • Gosia

    W ciąży miaąłm cikrzycę ciażową więc takie zachcianki mnie omijały, choć nie powiem ze mnie czasem nie skręcało ale z obawy o to, że zaszkodzę maluszkowi nie jadłam.